Kerry – törmäät siihen kaikkialla

Oletko koskaan miettinyt, miten kolajuomien tai jäätelöiden maut tuotetaan? Kuluttajat vaativat tuotteiltaan entistä enemmän ja luovat uusia haasteita elintarviketeollisuudelle. Tämä on hyvä uutinen Kerry Groupille, joka on myös ODIN Global -rahaston suurin positio.

Tapasimme tällä viikolla Lontoossa elintarviketeollisuuden ja juomateollisuuden käyttämiä ainesosia valmistavan irlantilaisen Kerry Groupin johtoa. Yritys kuuluu maailman johtaviin alan yrityksiin. Olemme olleet useiden vuosien ajan tyytyväisiä osakkeenomistajia ja odotamme matkan jatkuvan edelleen suotuisissa merkeissä.

Törmäät siihen kaikkialla
Kun ostat Unileverin valmistaman Magnum-jäätelön, syöt Kerryn kehittämää suklaakuorrutusta. McDonaldsissa nautit Kerryn kehittämää juomaa. Jos mieluummin juot vaniljalla maustettua kahvia Starbucksilla, maistat siinä Kerryn makuaineita. Kuka saa pakastetut elintarvikkeet maistumaan tuoreelta lämmittämisen jälkeen? Kuka taikoo alkoholittomasta oluesta yhtä maistuvaa kuin tavallisesta oluesta? Vastaus on tietysti Kerry. Yrityksen asiantuntemuksen ansiosta tuotteet maistuvat paremmilta, elintarvikkeet ovat terveellisempiä ja houkuttelevampia ja me kuluttajina pääsemme nauttimaan entistä paremmista makuelämyksistä.

Useimmille meistä Nestlé, Coca Cola, McDonalds ja Starbucks ovat tuttuja nimiä. Sen sijaan tiedämme melko vähän siitä, kuka auttaa näitä ja alan muita jättiyhtiöitä innovaatioiden ja tuotteiden kehittämisessä. Monille tulee yllätyksenä se, että useat näistä yhtiöistä ulkoistavat tuotekehityksensä ja innovaatiotoimintansa yhä laajenevassa määrin Kerryn kaltaisille erilaisia ainesosia valmistaville yhtiöille ja panostavat itse yhä voimakkaammin tuotemerkkinsä kehittämiseen.

Entistä terveellisempää ja parempaa
Viime vuosina markkinoille on tullut huomattavasti lisää sellaisia elintarviketuottajia, jotka ovat lanseeranneet keinotekoisia lisäaineita sisältämättömiä niin kutsuttuja ”clean label” -tuotteita ja myös ”all natural” tuotteita. Nykyisten elintarvikkeiden ja juomien uudelleenajattelu ovat osa Kerryn ydinosaamista. Kuluttajat haastavat elintarvike- ja juomayhtiöt toimittamaan uusia innovatiivisia tuotevaihtoehtoja. Tämä on erittäin myönteinen asia Kerrylle, jolla on tähän tarvittava asiantuntemus.

Tuotekehityksestä tulee yhä tärkeämpi tekijä Kerryn asiakkaille, koska loppuasiakas yhä paremmin tiedostaa ostamiemme tuotteiden sisällön ja sen, millaisiksi tuotteet mielletään. Kerry hyötyy niistä maailmanlaajuisista suuntauksista, joiden pyrkimyksenä on vähentää elintarvikkeiden ja juomien sisältämien keinotekoisten lisäaineiden sekä suolan ja sokerin määrää ja luoda entistä ”puhtaampia” tuotteita. Lisäaineisiin liittyvän tietoisuuden lisääntyminen antaa Kerrylle oivalliset mahdollisuudet muuttaa elintarvikkeita ja juomia valmistavien jättiyhtiöiden nykyisiä melko epäterveellisiksi miellettyjä tuotteita. Tavoitteena on uusien tuotemuunnosten luominen. Kerryn ydinosaamisena ovat ruokakemia sekä prosessiteknologia ja uusien tuotemuunnosten valmistaminen.

Yhtiön tuottomallin lähtökohtana on se, että asiakkaat onnistuvat tuoteinnovaatioissaan. Mitä suurempi on asiakkaiden myyntivolyymi, sitä enemmän rahaa kertyy Kerryn kirstuun. Yhtiö tekee asiakkaiden kanssa läheistä yhteistyötä uusien tuotteiden kehittämiseksi.  Sinä aikana, jona olemme omistaneet osakkeita, yhtiön käyttökatteet ovat kasvaneet 8 prosentista nykyiseen 11 prosenttiin. Jos kate kasvaa entisestään, päästään arviomme mukaan huomattavasti parempaan tulokseen. Korkean katteen tuottavien tuotteiden osuus kasvaa, kannattavuudeltaan heikkoja liiketoiminta-alueita myydään ja monta vuotta kestänyt IT-järjestelmän (SAP) toteutus saadaan päätökseen. Viime vuosina katteita ovat leimanneet ostettujen yritysten integroinnista aiheutuneet korkeat kustannukset. Kerryn katteet ovat edelleen pienempiä kuin yhtiön vertailukelpoisten kilpailijoiden. Uskomme yhtiön julkaisevan uudet kunnianhimoiset kannattavuustavoitteensa seuraavien 12 – 18 kuukauden kuluessa. Tulevien vuosien oman pääoman tuoton odotetaan olevan noin 20 prosenttia, ja uuden pääoman suotuisat sijoittamismahdollisuudet tarjoavat huomattavan lisäarvopotentiaalin. Koska yhtiö lukeutuu maailman suurimpiin ainesosien toimittajiin ja sillä on markkinoiden laajin ”makuaineiden” valikoima, uusien toimijoiden on vaikea saada jalansijaa alalla. Markkinoille pääseminen edellyttää suurta pääomapanosta, vuosikausia kestävää tutkimusta ja kehitystyötä sekä vankkoja asiakassuhteita. Yhtiö on viime vuosina sijoittanut kahteen uuteen innovaatiokeskukseen, joiden uskomme osaltaan lujittavan asiakassuhteita ja luovan lisää kasvumahdollisuuksia.

Tapasimme tällä viikolla yhtiön johtoa Lontoossa järjestetyssä CAGE-kuluttajakonferenssissa (Consumer Analyst Group Europe). Vaikutelmamme mukaan yhtiö on erittäin hyvissä asemissa hyötymään viime vuosina tekemistään sijoituksista. Johto on tavalliseen tapaansa järkevä ja asiallinen, mutta sillä on selkeät tavoitteet tulevien vuosien varalle. Arvioimme tulevan orgaanisen tuloskasvun olevan realistisesti katsoen noin 10 prosenttia. Yhtiöllä on vahva markkina-asema elintarvike- ja juomateollisuuden houkuttelevassa segmentissä, minkä vahvistivat konferenssiin osallistuneet alan suuret yhtiöt, elintarvikeyhtiö Nestle, oluen valmistaja SABMiller ja Coca-Cola.

Mukana myös ODINin tulevassa joukkueessa
Ennakoimme tulevien vuosineljännesten potentiaalisten tapahtumien lisäävän Kerryn arvojen näkyvyyttä entisestään. Yhtiön perinteinen elintarvikkeiden liiketoiminta-alue, jonka osuus liiketuloksesta on ainoastaan 15 prosenttia, saattaa päätyä myyntilistalle, minkä uskomme muuttavan sijoittajien näkemystä yhtiöstä. Pelkästään ainesosia valmistavien yhtiöiden arvostus pörssissä on korkeampi kuin Kerryn. Odotamme yhtiön myös käyttävän erittäin vahvaa tasettaan hankkiakseen vuonna 2015 omistukseensa lisää ainesosien alalla toimivia yrityksiä.

Pidämme kiinni omistuksestamme Kerryssä sen vahvasta kurssikehityksestä huolimatta. Kurssikehitys on johtunut yhtiön lisäarvon vahvasta kehityksestä. Kerryn markkina-asema on historiallisen vahva, ja kuten edellä on mainittu, useat tapahtumat saattavat muuttaa sijoittajien näkemystä yhtiöstä.

Kun seuraavan kerran ostat uudella suklaakuorrutteella päällystettyä suklaata, pussillisen uudella tavalla maustettuja sipsejä tai runsaasti proteiinia sisältävän pirtelön, näiden uusien makujen luomisen ja kehittämisen taustalla saattaa olla nimenomaan Kerryn osaaminen.

 

Kymmenen vuoden kurssikehitys

graf-kerry-group

Kirjoittanut

Vanhempi salkunhoitaja
Oddbjørn Dybvad on Norjan kauppakorkeakoulusta valmistunut ekonomi. Hän on työskennellyt aikaisemmin rahastoanalyytikkona.

Tilaa ODINin uutiskirje

Pysy ajan tasalla rahastojesi kehityksestä ja siitä, miten pyrimme tarjoamaan sinulle parhaan mahdollisen tuoton sijoittamalla. Lisäksi saat hyödyllisiä säästämisvinkkejä matkan varrella.