Suojamuureja ja vallihautoja

Maailman huomattavin sijoittaja Warren Buffett on lausunut: «The most important thing to me is figuring out how big a moat there is around the business. What I love, of course, is a big castle and a big moat with piranhas and crocodiles”

Yllättävän monet sijoittajat ostavat heikkoja yhtiöitä, jotka myös näyttävät pysyvän heikkoina. Me ODINissa pyrimme löytämään vakaita yhtiöitä, joita ympäröivät syvät ”vallihaudat”.

Mitä yhteistä on Gillettellä, Pepsillä, 3M:llä ja Oraclella? Näiden yhtiöiden tuotemerkit ja markkina-asemat muodostavat taloudellisia vallihautoja, joiden ylittäminen on vaikeaa muille yhtiöille. Tällaiset vallihaudat tarjoavat suojan muiden yhtiöiden taholta tulevaa kilpailua vastaan ja mahdollistavat sen, että yhtiöt voivat kasvaa vuodesta toiseen ja tarjota samalla hyvän pääomatuoton. Mitä pidempään yhtiö pystyy säilyttämään kilpailuetuasemansa, sitä arvokkaampi yhtiö on.
yhtiot-odin-global-640x232

Miksi vallihautoihin kannattaisi sijoittaa?
Sijoitamme syvien vallihautojen ympäröimiin yhtiöihin, koska niiden osakkeet tarjoavat pitkällä aikavälillä hyvän riskipainotetun tuoton. Tällaiset yhtiöt ovat arvokkaita, koska ne pystyvät sijoittamaan sisäisesti synnyttämänsä kassavirran uudelleen ja siten tarjoamaan korkean sijoitetun pääoman tuoton. Osakemarkkinat eivät 12 kuukauden horisontillaan usein pysty hinnoittelemaan hyviä yhtiöitä oikein. ODINin sijoitukset tehdään pitkäjänteisesti. Kun meillä on omistusosuus syvien vallihautojen ympäröimistä yhtiöistä, kärsivällisyytemme palkitaan.

Ilman vallihautoja oleviin yhtiöihin sijoittamisen suurin haittapuoli on se, että useimmat tällaiset heikot yhtiöt myös pysyvät heikkoina. Tällöin ei sanottavasti auta se, että olet alun perin maksanut osakkeesta vain vähän. Yhtiöt, joiden liiketoimintamallit ovat hataria ja oman pääoman tuotto on alhainen, selviytyvät pitkällä aikavälillä huomattavasti heikommin kuin osakemarkkinat yleisesti ottaen.

Yhtiö voi rakentaa vallihautoja ja suojautua kilpailulta kahdella tavalla: varmistamalla vahvat markkina-asemat tai hyödyntämällä kustannus- ja mittakaavaetuja.

Vahvat markkina-asemat
Kun Harley Davidssonin asiakkaat haluavat tatuoida yhtiön logon olkavarteensa, yhtiö on kaikesta päätellen tehnyt jotakin oikein. Coca Colan todellinen arvo ei löydy taseen vasemmalta puolelta yhdessä yhtiön muun omaisuuden kanssa vaan se piilee siinä uskollisuudessa, jota asiakkaat tuntevat Coca Colaa kohtaan kaikissa niissä yli 200 maassa, joissa tuotetta myydään.

Vahvoja tuotemerkkejä omaavien yhtiöiden asiakastuntemus on yleensä hyvin perusteellinen, ja merkkituotteeseen on sijoitettu monien vuosien ajan. Merkkituotteen ja asiakkaan välisestä siteestä on tullut niin vahva, että tuotteen hinta ei ole enää tärkein tekijä asiakkaan tehdessä ostopäätöstään. ODIN Global on sijoittanut moniin yhtiöihin, joilla on vahvoja tuotemerkkejä. Niistä voidaan esimerkkeinä mainita Henkelin hiustenhoitotuotteet Schwarzkopf sekä tunnetut 3M Post-It ja Scotch -merkkiset viestilaput ja liimatuotteet.

Vaihtokustannukset
Kuka mies ei olisi teini-ikäisenä ostanut ensimmäistä partahöylää terineen ja hankkinut samoja teriä sitten edelleen koko loppuelämänsä ajan? Nämä vuodesta toiseen toistuvat ostot ovat Gillettelle kullanarvoisia.

ODIN Global -rahastossa olevat Oracle ja SAP ovat hyviä esimerkkejä yhtiöistä, jotka veloittavat järjestelmien vaihtamisesta asiakkailta huimia maksuja. Oraclen asiakkaista 98 prosenttia jatkaa asiakkuuttaan myös seuraavana vuonna. Näiden yhtiöiden asiakkaan on erittäin vaikeaa tai epäedullista luopua ostamastaan tuotteesta tai palvelusta.

Vaihtamiseen liittyy yleensä riski joko siinä mielessä, että muut partaterät ovat tuntemattomia tai että IT-järjestelmät ovat liiketoiminnan kannalta kriittisiä. Siksi tuotteen tai palvelun hinta ei ole asiakkaalle päätöksenteon kannalta tärkein tekijä.

Verkkovaikutukset
Vahvoja markkina-asemia syntyy myös sellaisissa tilanteissa, joissa kunkin yksittäisen asiakkaan palvelun tai tuotteen arvo kasvaa, mitä enemmän palvelua tai tuotetta ostavia asiakkaita on.

Tästä ovat esimerkkeinä VISAn ja Mastercardin kaltaiset maksujenvälittäjät. Mitä useammalla asiakkaalla on VISA-kortti, sitä enemmän neuvotteluvaltaa VISA:lla on suhteessa myymälöihin, ravintoloihin ja hotelleihin. Mitä useammat asiakkaat käyttävät eBay, Google tai Finn.no -palveluja, sitä enemmän arvoa palveluilla on asiakkaille. Tehokas verkkotoiminta saa usein aikaan sen, että markkinoita hallitsevat muutamat harvat yhtiöt, joiden kasvu on yleensä räjähdysmäistä. Vähitellen yhtiöt saavat vahvan neuvotteluaseman suhteessa asiakkaisiin ja toimittajiin.

Kustannusedut ja mittakaavaedut
Syviin ja pysyviin vallihautoihin perustuva kustannusjohtajuus perustuu yleensä volyymiin. Mitä suurempi kiinteiden kustannusten rasittama volyymi on, sitä parempi.

Esimerkkeinä kustannusjohtajuuden ansiosta hyvin selviytyvistä yhtiöistä voidaan mainita insuliinin valmistaja Novo Nordisk ja amerikkalainen Walmart. Ryanair on toinen esimerkki lentoalan yhtiöistä, jonka kustannukset ovat alittaneet reilusti kilpailijoiden kustannukset. Sijoittajaa kiinnostaa se, säilyykö kustannusjohtajuus ennallaan vielä useiden vuosien ajan.

Suuriin mittakaavaetuihin perustuvat liiketoimintamallit tekevät tilanteen hankalaksi uusille toimijoille, koska jo asemansa vakiinnuttaneilla toimijoilla on «first-mover advantage». Tämä taas synnyttää usein luonnollisia monopoleja ja duopoli-tilanteita.

Esimerkiksi logistiikkayhtiöt UPS ja FedEx hallitsevat omia markkinoitaan USA:ssa. ODIN Globalin salkkuyhtiö Ball on hyvä esimerkki sellaisesta mittakaavaeduista nauttivasta yhtiöstä, jonka toiminnan perusteena ovat syvät vallihaudat ja kilpailijoiden rajallinen määrä. Ball on yksi maailman suurimmista juomateollisuudelle alumiinilaatikoita valmistavista yhtiöistä.

Mikä on riskin laajuus?
Syvien vallihautojen ympäröimiin yhtiöihin sijoittamisen suurin riski on se, että vallihaudat luhistuvat ja että yhtiöt eivät kykene suojaamaan kilpailuasemaansa. Useimmat esimerkit nopeasti tuhoutuvista vallihaudoista ovat löydettävissä toimialoilta, joilla muutokset tapahtuvat nopeaan tahtiin.

Selkeimmät esimerkit ovat peräisin teknologia-alalta. Kodak menetti ”Kodak-momenttinsa” ja johtoasemansa digitaalisten kameroiden tunkeutuessa markkinoille. Vielä selkeämpi esimerkki on Nokia, joka jäi kehityksestä jälkeen älypuhelimiin siirryttäessä. Kilpailuedut eivät ole pysyviä, ja jatkuvasti kehittymään kykenevät yhtiöt kasvattavat mahdollisuuksiaan suojata vallihautojaan myös pitkällä aikavälillä. Haluamme sijoittaa juuri niihin, kunhan hinta on oikealla tasolla.

Voimme nukkua yömme rauhassa
Kun sijoitamme vakaisiin yhtiöihin, joita ympäröivät syvät vallihaudat ja joiden vallihautojen voidaan olettaa pysyvän entisellään monien vuosien ajan, voimme nukkua yömme rauhassa. Jos katsomme osakemarkkinoiden 12 kuukauden horisonttia pidemmälle, saamme hyvän tuoton yhtiöistä, joilla on pysyvä kilpailuetu. Nämä yhtiöt kaivavat päivästä toiseen yhä syvempiä vallihautoja, mikä tuottaa meille omistajille lisäarvoa.

Kirjoittanut

Vanhempi salkunhoitaja
Oddbjørn Dybvad on Norjan kauppakorkeakoulusta valmistunut ekonomi. Hän on työskennellyt aikaisemmin rahastoanalyytikkona.

Tilaa ODINin uutiskirje

Pysy ajan tasalla rahastojesi kehityksestä ja siitä, miten pyrimme tarjoamaan sinulle parhaan mahdollisen tuoton sijoittamalla. Lisäksi saat hyödyllisiä säästämisvinkkejä matkan varrella.