Vähittäiskauppa on ollut viime vuosina haastava toimiala

Koko vähittäiskauppa on nopeasti muuttumassa – ja se on tapahtunut paljon nopeammin ja paljon suuremmalla voimalla kuin me tai useimmat perinteiset toimijat olemme osanneet kuvitella. Kysymys kuuluu, kuinka pitkälle kehitys jatkuu.

Onko verkkokaupan osuus viiden vuoden kuluttua 20 %, 30 % vai 70% kaikesta kaupasta? Meillä ei ole tähän vastausta, mutta kasvun tapahtumisesta suureksi osaksi verkkokaupassa ei ole epäilystä. Toimijoiden, joita omistamme jatkossa, on siksi menestyttävä verkossa. Kuukausi- ja vuosikatsausten tarkkaavainen lukija on huomannut, että H&M:stä on tullut meille hankala sijoitus. Emme ole sijoittaja, joka myy yhtiön heti, kun se kohtaa vastoinkäymisiä. Valittuamme 25-35 laatuyhtiötämme, ostamme tavallisesti lisää niiden osakkeita kurssien laskiessa. H&M:n osalta emme ole tehneet niin viimeksi kuluneen vuoden aikana.

H&M myytiin kokonaan toukokuussa. Pääomistaja Stefan Perssonin sijoitettua uudelleen osinkonsa osakkeen hinta nousi noin 25 % ensimmäisen vuosineljänneksen lukujen jälkeen saavutetusta aallonpohjasta. Käytimme tilanteen hyväksemme ja myimme yhtiön osakkeet.

H&M on ollut meille vaikea päätös. Negatiivisista lausunnoista, negatiivisista analyytikoista ja ilmeisen negatiivisista tulevaisuudennäkymistä ei ollut puutetta. Amazonin ja japanilaisen Uniqlosin perustamisen aiheuttama kilpailu esitetään usein H&M:n suurena haasteena. Normaalisti tällainen ”mustamaalaus” on hyvä sekoitus, jonka tuloksena yhtiön osakekurssi ei vastaa sen todellista arvoa.

Vähittäiskaupan alaa, joka on suuren muutoksen (häiriön) kourissa, voi olla yhtä vaikea analysoida kuin öljyalan haasteita Norjassa muutama vuosi sitten. Toisaalta H&M on toistaiseksi onnistunut panostuksellaan verkkokauppaan sen lanseerauksessa ja kannattavuudessa, mistä yhtiö esitteli lukuja tammikuisilla pääomasijoittajapäivillään. Mutta vaatimukset toimitusaikojen lyhentämisestä ja ilmaisista toimituksista merkitsevät lisäehtoja kyvylle kasvattaa asiakasmäärää. H&M-tuotemerkille, johon kohdistaa paineita myös muun muassa Inditexin Zara, uskomme tämän muodostuvan haasteeksi.

Kun H&M-merkkituotteiden myyntiä on 80 %, tämä on ratkaiseva seikka, johon johdon ja pääomistajan on keskityttävä. Emme ole vakuuttuneita siitä, että näin tapahtuu, koska yhtiö käyttää edelleen paljon aikaa uusien konseptien ja uusien merkkitavaroiden esittelyyn. Käsityksemme mukaan yhtiön on suljettava vähintään 1 000 myymälää ja uudistettava yhtä monta. Lisäksi on tuotevarastoa pienennettävä. Nykyisen toimitusjohtajan alaisuudessa emme ole tämän toteutumisesta varmoja. ODIN omistaa paljon yhtiöitä, joilla on vahva pääomistaja. Tämä koskee myös H&M:ää, mutta pääomistajan on suhtauduttava joustavasti toimitusjohtajan tehtävään, mikä ei toteudu H&M:ssä.

Dometic

ODIN Norden on ostanut Dometicin osakkeita. Yhtiö on ruotsalainen ilmastointilaitteiden, jäähdytysjärjestelmien, markiisien, liesien, saniteettijärjestelmien, valaisimien, liikkuvien sähkölaitteiden, ikkunoiden, ovien ja muiden mukavuustuotteiden valmistaja pääasiassa asuntoautoja, huviveneitä, kauppa-aluksia ja pakettiautoja/perävaunuja varten. Dometic on globaali markkinajohtaja, joka on 1. tai 2. sijalla 75 %:ssa toimialueitaan ja joka valmistaa laatutuotteita. Tämä selittää yhtiön korkeat bruttomarginaalit sen kilpailijoihin verrattuna. Tammikuussa yhtiöön nimitettiin uusi toimitusjohtaja, Juan Vargues. Hän on tehnyt meihin vaikutuksen aikanaan Assa Abloyssa (2006-2017), jossa hän vaikutti voimakkaasti yhtiön kasvuun tekemällä joukon yritysostoja. Dometicilla on vahva asema houkuttelevilla kasvumarkkinoilla, ja uskomme yhtiön jatkavan tuottojensa kasvattamista lähivuosina luontaisen kasvun ja yritysostojen avulla. Lisäksi uskomme yhtiössä olevan vielä tilaa marginaalien parantamiselle entisestään teollistamalla yhtiön toimintoja sekä kehittämällä kustannussynergioita Seastar-oston kautta. Meistä on hauska seurata yhtiön kehitystä ja mielestämme sen arvo ylittää selvästi nykyisen kurssitason. Siksi uskomme, että yhteisestä matkastamme tulee ODIN Nordenin osuudenomistajille miellyttävä.

NCC

ODIN Norden on ostanut myös NCC:n osakkeita. Rakennusyhtiön kehitys on ollut heikkoa sekä operatiivisesti että kurssikehityksen kannalta vuosina 2017 ja 2018. Toukokuussa yhtiö sai uudeksi toimitusjohtajakseen Tomas Carlssonin. Hänen toimi aiemmin konsulenttiyritys Swecon johtajana (2012-2018) suurella menestyksellä. Ennen sitä hän oli työskennellyt yli 20 vuotta NCC:llä, eli hänellä on erittäin vaikuttava tausta ja osaamisperusta. Uskomme, että Carlsson ja muu johto onnistuu kääntämään NCC:n viimeaikaisen heikon kehityksen suunnan sekä nostamaan sen käyttökatteet entiselle korkealle tasolle. Osakemarkkinat eivät näytä huomioivan tätä hinnoittelussaan. Siksi pidämme yhtiötä houkuttelevana sijoitustilaisuutena niille, joilla on kärsivällisyyttä odottaa siirtymäajan yli.

Sbanken

ODIN Norden on viime aikoina kasvattanut pankkisijoituksiaan ostamalla Sbankenin osakkeita. Sbanken, aiemmalta nimeltään Skandiabanken, aloitti toimintansa Norjassa vuonna 2000 maan ensimmäisenä puhtaasti sähköisenä pankkina. Pankki keskittyy asuntolainoihin ja se on alhaisten kustannustensa ansiosta ajan mittaan onnistunut pitämään yllä lähimpiä kilpailijoitaan parempaa kannattavuutta ja kasvua. Pankki erottuu joukosta ja tutkimusten mukaan sillä on Norjan tyytyväisimmät pankkiasiakkaat sekä paras maine. Pankin osuus Norjan asuntolainamarkkinoista on nykyisin yli 2 %, ja mielestämme Sbanken tulee merkkituotteillaan ja kannattavuudellaan valtaamaan keskipitkällä aikavälillä yhä uusia markkinaosuuksia. Tällä perusteella pidämme päivän osakekurssia ja arvostusta ~ 11x P/E houkuttelevana.

Kirjoittanut

Sijoitusjohtaja
Vegard on vastannut ODIN Sverige rahastosta joulukuusta 2013 ja ODIN Norden-rahaston salkunhoidosta heinäkuusta 2014.

Tilaa ODINin uutiskirje

Pysy ajan tasalla rahastojesi kehityksestä ja siitä, miten pyrimme tarjoamaan sinulle parhaan mahdollisen tuoton sijoittamalla. Lisäksi saat hyödyllisiä säästämisvinkkejä matkan varrella.