Det blev en intressant resa där vi lärde oss mycket om Korea och Japan och vad det innebär för utländska bolag att ha verksamhet här. De bolag vi träffat under denna resa (inklusive våra innehav Metso, Wärtsilä och Atlas Copco) konstaterar att det är stora skillnader mellan Korea och Japan. Främst ser de skillnader i attityden mot utländska bolag, i Korea är det mer tillrättalagt för utländska bolag att etablera sig medan det i Japan finns ett större motstånd.
Stora skillnader
Vi kan även konstatera att det är stora skillnader mellan länderna om man ser till den ekonomiska och politiska situationen.
För Japans del handlar de flesta problemen om demografin i landet och det faktum att befolkningen minskar kraftigt år för år. Dagens befolkning på 127 miljoner kommer enligt FNs ” World Population report” för 2013 troligtvis att minska till 108 miljoner redan år 2050. Populationen blir även äldre och äldre och FNs rapport konstaterar att Japan har världens äldsta befolkning med en medelålder på 45.9 år. Ser vi till åldersfördelningen i landet per idag så är 40% över 60 år och enligt rapporten kan vi vänta oss att hela 58% av befolkningen är i ålderskategorin 60+ år 2050.
Detta hämmar givetvis tillväxten och jämför vi Koreas BNP mot Japans BNP så är det stora skillnader. Som man ser i figuren nedan så ligger Korea stadigt på runt 3-4% medan Japan har det tuffare.
I Japan är den inhemska efterfrågan väldigt låg. Man har nu lanserat ett ekonomiskt reformprogram innehållande en mycket expansiv penningpolitik för att stimulera ekonomin och slå tillbaka mot den låga efterfrågan. Reformprogrammet som består av tre delar; stödköp av obligationer, skattereformer och avregleringar har fått namnet ”Abenomics” efter Japans president Shinzo Abe. Målet är att uppnå en inflation på 2 procent och därmed lägga nästan två decennier med sjunkande priser och stagnation bakom sig.
De Japanska bolagen som vi pratar med konstaterar dock att deras tillväxtplaner främst handlar om att expandera internationellt. Ett visst uppsving har bolagen haft då den japanska valutan, yenen, har sjunkit kraftigt och skapat ökad konkurrenskraft för dessa bolag. Enligt våra observationer verkar det dock inte som om detta har inneburit prissänkningar på de japanska varorna utan bolagen har istället inkasserat detta och ökat sina marginaler, vilket är en anledning till att den japanska börsen gått väldigt bra under 2014.
I Korea är optimismen större, kanske främst för att landet har ett bättre samarbete med Kina.Den stora oron för industrisektorn i Korea handlar främst om deras stora exponering mot offshore och shipping sektorn. Varven som bygger skepp i Korea står inför svåra tider på grund av överexponering mot offshoresektorn. Marknaden kulminerade 2012 och koreanerna kan inte vänta på de kommande offshore projekten utan måste finna nya sätt att fylla varven. De menar att vi under 2015 kommer se botten på orderingången innan den återigen vänder uppåt.
APEC möte
Vår resa sammanföll med det stora APEC mötet (Asia-Pacific Economic Cooperation) i Beijing där Korea slöt ett frihandelsavtal med Kina. Kina är redan Koreas största handelspartner och stod i 2013 för 26,1% av all Koreas export. Detta avtal kommer att ta bort importtullarna på mer än 90% av alla produkter framöver.
Ser vi till Japan och Kinas relationer så är de fortsatt spända och under APEC mötet var det den första gången som de två presidenterna japanske Shinzo Abe och den kinesiska Xi JinPing träffades fysiskt. Medan Korea tecknade sitt frihandelsavtal under APEC mötet var den stora frågan om de två presidenterna ens skulle skaka hand – vilket de gjorde, något som sågs som ett stort framsteg.
Hur påverkas bolagen?
Ser vi till de företag som vi på ODIN Forvaltning är investerade i och som har verksamhet i dessa länder så är det helt klar för oss att konkurrensen från dessa länder hårdnar. Det sker både på de koreanska och japanska företagens hemmamarknader och internationellt då de expanderar mycket utomlands.
För oss på ODIN är det oerhört viktigt att vara aktiv i våra investeringar och vara på plats och besöka dessa länder och företag för att skapa oss en egen uppfattning om vem som kommer vara vinnaren på denna arena framöver. Vi vill investera i företag med innovation och mycket så kallat ”know how” som vi tror kommer klara att ligga i framkant av de enorma konglomerat som finns i dessa länder.