Sjötransport är en cyklisk bransch som bygger på förhållandet mellan tillgång av skepp samt efterfrågan av frakt och hur fraktmönstren ser ut. Den stora drivkraften för industrin är tillväxten världen över, ökningen i BNP. När världshandeln ökar, ökar även aktiviteten på transportmarknaden.
Det finns i huvudsak tre olika segment av produkter som fraktas på världsmarknaden: bulk som inkluderar torrbulkvaror såsom järnmalm, kol och spannmål, tank som fraktar råolja samt raffinerade oljeprodukter och kemikalier samt container.
Lars Mohagen, förvaltare av ODIN Maritim, berättar att transportkartan till stor del ritats om under kort tid: ”Den revolutionerande ”shale-boomen” (utvecklingen med okonventionell oljeutvinning) som vi sett i Nordamerika har gjort att USA numera är en stor landbaserad producent av råolja och gas, och vi kan vi konstatera att transporterna via USA har ändrats. Tidigare var USA en stor importör av råolja, något som har minskat. Den landbaserade olje- och gasutvinning som landet drivit fram har gjort att tillväxten inom gas är stor, USA är självförsörjande och exporterar raffinerade oljeprodukter i större utsträckning numera.”
Den historiska utvecklingen i branschen har präglats av förhållandet mellan tillgång och efterfrågan, och de asiatiska länderna med Kina i täten har varit de i särklass största importörerna. Alltsedan 2002 har vi sett en stark tillväxt i Kina, vilket drev sjöfrakten till nya höjder med god intjäning för de olika aktörerna. Detta medförde att det beställdes många nya skepp under denna period. När sedan uppgången punkterades kraftigt i och med finanskrisen 2008-2009 levererades samtidigt många av dessa skepp som då var färdigbyggda. Efterfrågan gick alltså ned samtidigt som det fanns stor kapacitet och många nya skepp på marknaden, vilket gjorde att raterna sjönk kraftigt.
”Branschen har repat sig sedan finanskrisen och vi har haft goda år. Dock ser vi att när råvarupriserna nu faller så pressas raterna inom shipping. Vi ser även en större osäkerhet runt just tillväxten i Kina och hur hållbar den är, vilket påverkar marknaden som helhet. Men vi har tro på att 2015 blir ett bättre år, råvarupriserna kommer troligtvis att komma upp på normala nivåer igen och oljeproduktionen i USA är positiv för marknaden. ”, säger Lars Mohagen, förvaltare av ODIN Maritim.
ODIN Maritim är en unik sektorspecifik aktiefond som enbart investerar i aktier inom sjötransport. Fonden har ett globalt investeringsperspektiv, men fokus är på europeiska och amerikanska shippingbolag. Fonden har en högre riskprofil än andra aktiefonder med bredare mandat och bör ses som en extra krydda i en fullständig och balanserad portfölj.