I vår jakt på nya investeringar till ODIN Emerging Markets, besökte vi bland annat Malaysias största producent av kondomer, Indonesiens ledande nudelproducent och marknadsledaren inom badrumskakel i Thailand. Vi har följt bolagen via skärmarna i Oslo. Nu var det dags att ta en extra titt på flera kandidater till fonden.
ODIN Emerging Markets har flera investeringar på dessa tre marknader och resan gav oss bättre inblick i dem. Dessutom fick vi idéer till fonden som vi nu arbetar med.
Varför stabila konsumtionsvaror?
De företag vi besökte har starka varumärken inom livsmedels- och dryckesindustrin. Starka varumärken är inte lätta för andra att kopiera. Bolagen erbjuder hög avkastning på sysselsatt kapital och har muskler att investera nytt kapital med hög avkastning. Framför allt har de en hållbar avkastning på kapitalet. De skapar värden och kan vara kandidater till fonden.
Thailand
Vi har idag bara en investering i Thailand; livsmedelstillverkaren och distributören Premier Marketing. Vi besökte Thailand i jakten på nya investeringar i fonden.
Det är inte bara kritvita stränder som lockar folk till Thailand. Landet är också känt för sin privata sjukhussektor som varje år tar emot patienter från när och fjärran. De börsnoterade sjukhus vi besökte är imponerande på alla sätt. Dessvärre är prislappen på sjukhusaktierna lite för hög för vår smak. Vi kommer att följa utvecklingen för sjukhusen från läktarplats tills priserna sjunkit något.
Ett annat företag vi besökte var Thailands svar på Maxbo: Home Product Center. För att sätta marknadsmöjligheterna i perspektiv så har norska Maxbo 51 varuhus som betjänar 5,2 miljoner människor. Home Product Center är störst i Thailand med sina 77 butiker och 67 miljoner kunder.
I Thailand träffade vi även jeanstillverkaren “Mc”, som leds av en kvinna som är fast besluten att lyckas och som själv sitter på 45 procent av aktierna. ”Mc” konkurrerar med jeansmärken som Lee, Wrangler och Levis, men ligger något lägre i pris. Tillväxten är god och avkastningen på kapitalet hög. Hemläxan för vår del blir att titta mer på värderingen av bolaget.
Indonesien
Indonesien har en befolkning på 256 miljoner och är den klart största konsumentmarknaden i Sydostasien. Indonesiens tämligen nykläckta president, Joko Widodo, beskrivs av många som Indonesiens svar på Barak Obama. Med sin bakgrund från näringslivet, skiljer han sig på alla sätt från tidigare presidenter i landet som kommit från den militära sektorn. Bekämpningen av korruption står högt på agendan vilket leder in ekonomin på rätt spår. I Indonesien träffade vi flera stabila konsumtionsföretag som vi kommer att lägga mer tid på att analysera.
Ett roligt fenomen som vi lade märke till i gatubilden i Jakarta var utbredningen av så kallade “Go-Jeks”, Indonesiens svar på Uber. Via mobilen kan du enkelt beställa mopedtransport av någon av de tusentals grönklädda ”Jek”-chaufförerna. De kan också frakta paket åt dig, göra dina matinköp, städa bostaden och till och med ge dig massage under en stressig dag i Jakarta. Inte konstigt att taxichaufförerna i Indonesien strejkar.
Malaysia
Malaysia har kommit högre upp på välfärdsstegen än de två första ekonomierna. Det är imponerande att se hur ekonomin utvecklas. Malaysia påminner alltmer om Singapore med sin utmärkta infrastruktur och välfungerande ekonomi. Vi har aktieposter i två bolag i Malaysia.
Carlsberg Malaysia är ett dotterbolag till danska Carlsberg och är en av Carlsbergs starka marknader. I likhet med många ölmarknader världen över, verkar Carlsberg i ett så kallat duopol. Tillsammans med konkurrenten Guinness Anchor har de 98 procent av marknadsandelarna i Malaysia. Företaget utvecklas lönsamt och erbjuder en attraktiv utdelning på sex procent.
Vår andra investering i Malaysia, världens lönsammaste producent av engångshandskar, Hartalega, delar många av egenskaperna med konsumtionsföretagen ovan. Vi har investerat i bolaget i många år och bolaget imponerar med sin produktionskapacitet. Vi besökte deras splitternya fabrikskomplex utanför Kuala Lumpur. När fabriken är färdigbyggd kommer den att producera 28 miljarder engångshandskar årligen. Efterfrågan är mycket stark och drivs av en ökad medvetenhet om hygien. Kunderna är allt från snabbmatskedjor till sjukhus i USA och Europa. Marknader som Kina och Indien har bara nyligen börjat att använda engångshandskar. Tillväxten för engångshandskar på tillväxtmarknaderna är stark. Bolaget har en avkastning på eget kapital i storleksordningen 20 procent.
Malaysia har med sitt naturliga konkurrensförsprång inom gummiproduktion etablerat sig som världsledande i flera gummirelaterade näringar. Utöver Hartalega träffade vi även världens största kondomproducent.
Vilka investerar vi med?
På tillväxtmarknaderna är det extra viktigt att veta vem som är huvudägare i de bolag vi tittar på och vad som driver dem. Bolagsstyrning, eller corporate finance som det också heter, står sällan lika högt på dagordningen som på marknaderna i väst. För oss är det avgörande att veta med vilka vi investerar. Många familjeägda bolag är börsnoterade. Det kan vara bra på många sätt att investera med de här familjerna. Dock måste vi försäkra oss om att de behandlar delägare på rätt sätt. Vi investerar helt enkelt inte i bolag med svag ägarstyrning.
Det är naturligtvis svårt att få inblick i bolagsstyrning när man sitter långt ifrån marknaderna i fråga. Vi har därför lokala kontakter och åker också ner för att följa upp hur bolagets ledning och styrning uppfattas lokalt. Med tiden får bolag det rykte de förtjänar inom sitt gebit. Vi betalar med glädje mer om vi får bevis på god bolagsstyrning.
Väl positionerad fond
Konsumtionen kommer tveklöst att öka i Thailand, Indonesien och Malaysia under de kommande åren. I fonden finns bolag som vill dra växlar på den här utvecklingen. Vi vill öka exponeringen och lägga mer tid på de bolag vi besökte under vår resa.