”Vi var nyligen i Hongkong, Shanghai och Peking och besökte företag, analytiker, en lokal fondförvaltare och en lokal investerare. Här träffade vi också tidigare Head of Global Sales i Alibaba. Målet med resan var att få en bättre förståelse för de cirka 4 000 börsnoterade bolagen i Kina, så kallade A-aktier, och inte bara de som är baserade i Hongkong.
Vi har alltid varit försiktiga med kinesiska företag och har hittills inte investerat i bolag på fastlandet. Anledningarna är flera. Tillgång till information är sämre än på många andra marknader, och att få tillgång till ledningen är ofta utmanande. Företagsledningen talar ofta bara kinesiska, och kvaliteten på möten med tolkar är naturligtvis mycket lägre än vad vi är vana vid. Fallgroparna som investerare i Kina är många. Fram till idag har vi genom ODIN Emerging Markets bara investerat i 3 bolag noterade på Hongkongbörsen. De är teknologigiganten Tencent, Travelsky som levererar IT-lösningar för kinesiska flygplatser och resväsketillverkaren Samsonite.
Stora utmaningar med det offentliga ägandet i Kina
Företag som har myndigheterna på kundlistan har ett gemensamt problem. Även om tillväxten i resultat och avkastning på kapital kan vara mycket bra är myndigheterna notoriskt sena med att betala räkningarna. Detta återspeglas i att kundfordringarna i de här företagen, där myndigheterna är kunderna, ofta kan bli orimligt höga. Ett av de företag vi träffade var tvungna att vänta i snitt 409 dagar för att få betalt!
Det hjälper inte mycket med god vinsttillväxt när kontanterna från kunderna uteblir. Stark vinsttillväxt, hög avkastning på kapital och låg prissättning sammanfaller därför.
Fördelen med de statligt ägda företagen är att de ”aldrig” går i konkurs. Generellt sett har de god tillgång till kredit. Naturligtvis är de inte drivna av aktieägarvänliga kriterier. Sysselsättningen är central och de är ofta politiska verktyg för att genomföra mycket nödvändiga reformer – inte särskilt bra ingredienser för aktieinvesterare med andra ord. Vi håller oss borta.
Vi gillar delvis privatägda företag bättre i Kina
Vi tror att det är bättre att titta närmare på privatägda företag där grundaren har listat delar av verksamheten. Vi gillar i allmänhet privatägda bättre än statligt ägda företag, särskilt om de inte arbetar i sektorer som kan vara av intresse för regeringen.
En utmaning på fastlandet i Kina är att många privatägda börsnoterade företag inte har lika bra tillgång till kredit som de statsägda. Därför har grundarna, med varierande grad av öppenhet, ofta pantsatt egna aktier för att få tillgång till likviditet. Det fungerar bra på stigande aktiemarknader, men när aktiekurserna faller som de gjorde 2018 måste grundarna ständigt sälja fler aktier i sitt eget bolag som säkerhet för att få tillgång till likviditet.
Detta är mer utbrett i A-aktierna i Kina än i Hongkong. Vi måste lägga tid på att försöka upptäcka det och minimera risken för att hamna i situationer med svag ägarstyrning. Återigen, det är bra att förhålla sig varsamt till sådana företag.
Man kommer inte undan techjättarna Alibaba och Tencent när man analyserar kinesiska aktier. Alibabas e-handelslösningar och Tencents sociala nätverk, WeChat, är helt integrerade i det kinesiska dagliga livet. WeChat används till allt från kommunikation till inköp och betalning av varor och tjänster. Nätverket har över 1 miljard aktiva användare. De har bara en bråkdel av reklamintensiteten jämfört med sociala nätverk i väst. Kineser är inte heller vana att betala för innehåll som vi i Europa och USA.
Besök hos C-Trip i Shanghai
Ett av de företag vi besökte var reseplattformen C-Trip i Shanghai. Det är den kinesiska varianten av hotellplattformerna Hotels.com och Booking.com. Det sistnämnda företaget äger vi i fonderna ODIN USA och ODIN Global och har bra koll på. C-Trip har över 70 procent marknadsandel vid bokning av hotell på internet. De flesta bokningar görs med mobilen.
Reslusten bland den växande kinesiska medelklassen är stor, och C-Trip är den mest naturliga resebokningsplattformen. Aktien har fallit över 40 procent år 2018 på grund av svag lönsamhet. Slutsatsen är oavsett att Booking.com, rent operativt, spelar i elitserien och C-Trip fortfarande får nöja sig med division 1. Sen får tiden utvisa om C-Trip rycker upp sig.
Med oss hem tar vi flera bra idéer som vi kommer att arbeta med. Vi anser att det är smart att betala för solid bolagsstyrning i Kina. Detta gäller särskilt i kinesiska A-aktier. Om vi väljer att investera i aktier på kinesiska fastlandet kommer vi att vara väldigt selektiva.”