ODIN gör sina egna analyser, tar sina egna beslut och är villig att gå mot strömmen. Sir John Templetons principer för framgångsrika investeringar på lång sikt är att köpa när pessimismen är hög och sälja när optimismen är stor.* Det är oftare enklare sagt än gjort och det är svårt att köpa aktier när andra är negativa och säljer. På ODIN lyssnar vi inte bara till analytiker i vår omgivning vilket vårt köp i Oriflame visar. Om det är vi eller den mer negativa anlytikerkåren som får rätt i detta fall kommer visa sig på sikt.
Geopolitisk oro och makro- och sektormässiga utmaningar är samtidigt ofta det som skapar intressanta möjligheter att köpa kvalitetsbolag till ett attraktivt pris. Atlas Copco (B) är ett annat exempel på det från ifjol. Vi byggde då upp en position i bolaget när nyhetsflödet runt gruvindustrin var mycket negativ. Vi valde att fokusera på bolaget och dess fundamentala utveckling, när aktiekursen till slut kom ner på en köpvärd nivå i linje med ODINs filosofi köpte vi in oss i bolaget.
Oriflames affärsidé bygger på att de säljer smink och hudvård. Bolaget har mer än 1000 produkter i sortimentet och försäljningen sker genom oberoende konsulter som söker upp kunderna via sociala medier eller andra kanaler. De har verksamhet i mer än 60 länder och totalt mer än 3 miljoner konsulter som marknadsför och säljer produkterna utan att vara anställda av Oriflame.
Opopulär aktie
Oroligheterna i Ukraina och Ryssland har skapat en tuff situtation och period för bolaget. Vi ser en nedgång i antalet ”aktiva” konsulter som marknadsför produkterna och en nedgång i försäljningen med cirka 2 procent (i lokal valuta). Bolaget har även straffats av ogynnsamma valutasvängningar på grund av oroligheterna vilket gör att försäljningen är ned 14 procent i svensk valuta.
Vi kan konstatera att dessa oroligheter har gjort att Oriflame är en av stockholmsbörsens mest opopulära aktier men ODIN går mot strömmen och har vid olika tidspunkter under nedgången köpt aktier för att bygga en position. ”ODIN är en utpräglad värdeinvesterare vilket betyder att vi, i de flesta fall, bygger upp en ägarposition över tid under en nedgångsperiod av en aktie och på samma sätt sedan säljer positionen vid regelbundna tidpunkter under en uppgång” säger Vegard Søraunet, förvaltare för ODIN Sverige.
Långsiktig strategi
Vi har en långsiktig strategi för vårt ägande i Oriflame och vår investeringshorisont på innehavet är tre till fem år. Vi tror på att bolaget kommer fortsätta växa kraftigt i Asien, Afrika och Latin Amerika, områden där cirka en tredjedel av bolagets vinster kommer från i dagsläget. Ser vi på bolaget i ett längre perspektiv har de haft tvåsiffrig försäljningstillväxt i 25 år även med problem under rysslandskrisen 1998-1999. De senaste åren har tillväxten uteblivit på grund av ökad konkurrens och makroekonomisk oro i Ryssland. Oriflame har dock agerat på problemen i Ryssland med kostnadsbesparingar, nya produkter med högre marginaler, förändrade incitament för säljarna och färre men mer effektiva konsulter. Utöver detta har de även byggt en ny fabrik i Ryssland som ska producera deras produkter lokalt. Detta betyder att de kommer bli mindre utsatta för valutasvängningar, importtullar och eventuella sanktioner.
Oriflame förvånade samtliga analytiker när de presenterade sina kvartalsresultat under förra veckan. Försäljningen i Ryssland minskar visserligen men mycket mindre än förväntat. Överlag konstaterades att tillväxten i Asien, Afrika och Latinamerika kompenserar för nedgången i Ryssland. Vi tycker att utmaningarna i Oriflame hanteras på ett bra sätt av ledningen i bolaget och mycket av det negativa runt aktien är redan är diskonterat i aktiekursen, om omvärldsfaktorerna skulle förbättras kan aktien överraska positivt, säger Vegard Søraunet, förvaltare av ODIN Sverige.
* “Templeton’s 22 Principles for successful Investing” –Sir John Templeton (FT Prentice Hall)