Eräänä iltana noin 10 – 15 vuotta sitten kälyäni Hanne tuli käymään luonani. Hän on mielestäni upea nainen. Uskon myös, että meillä on hyvä ja luonteva keskinäinen suhde. Ainakin hän kesti sen, että olin kaikkea muuta kuin diplomaattinen avatessani oven. Hänellä oli yllään kaunis kesämekko ja jalassaan korkeat korokepohjakengät. Hän on pitkä ja solakka. Fysiikalla on tuskin mitään tekemistä sen kanssa, että hän huojui miltei puujalkoja muistuttavien kenkiensä varassa. Ensimmäinen suustani lipsahtanut kommentti oli: tuo ei näytä kauniilta, Hanne. Tuijotin kenkiä. Hän hymyili ja vastasi nopeasti: Ei niin, mutta se on hyvin ”coolia”. Sitten hän alkoi nauraa.
En ole kovin perehtynyt vaatemuotiin, mutta olen saanut sellaisen käsityksen, että korokepohjakengät eivät ole enää niin ”cooleja”. Sen sijaan hänen tuolloin käyttämänsä kesämekko olisi oivallinen valinta tänäkin päivänä. Se oli yksinkertainen, yksivärinen ja tyyliltään ajaton klassinen mekko. Olen vanhoja perhealbumeja selatessani ihmetellyt entisiä pukeutumistyylejä. Niissä ovat vallitsevina kaksi pääasiallista tyyliä. Ensimmäisenä mainittakoon 50-luvun perhekuvissa näkyvä äidinisän juhlapuku. Tyylillisesti se sopisi myös tähän päivään. Toisena voidaan mainita tietyt 70- ja 80-luvulta peräisin olevat yksinkertaiset puvut, jotka eivät ole sittemmin koskaan kokeneet minkäänlaista renessanssia.
Pääomamarkkinat eivät poikkea vaatemarkkinoista niin paljon kuin yleensä luullaan. Tämä koskee sekä osakemarkkinoita että velkakirjamarkkinoita. Osakemarkkinoilla on saatu muutaman vuoden ajan seurata sekä IT-yhtiöiden, internetyhtiöiden että energiayhtiöiden muotiin tuloa ja muuttumista ”cooleiksi”. Korkomarkkinoilla taas korkeakorkoisilla velkakirjoilla on viime vuosina ollut samanlainen ”cool” leima. Kun muoti muuttuu vaatemarkkinoilla, pukeutumistyyliä on melko helppo vaihtaa. Monet sijoittajat ovat saaneet kokea, ettei sama suju yhtä helposti pääomamarkkinoilla. Jos me sijoittajat haluamme muuttaa ”pukeutumistyyliämme”, emme voi tuosta vain ostaa uutta. Meidän pitää ensiksi myydä se, mitä meillä on. Kun omistuksemme on mennyt pois muodista, siitä on pahimmassa tapauksessa mahdotonta päästä eroon. Parhaassa tapauksessa myynti on mahdollinen mutta tapahtuu huomattavalla tappiolla.
Me ODINissa katsomme parhaaksi pitäytyä ajattomassa klassisessa tyylissä, mitä tulee tapaamme sijoittaa niitä varoja, joita asiakkaamme ovat haltuumme uskoneet. Olemme varautuneita siihen, ettemme toisinaan lukeudu kaikkein ”cooleimpien” toimijoiden joukkoon. Mielestämme se, mitä teemme, synnyttää kuitenkin hyviä ja kestäviä pitkän aikavälin tuloksia.
Me ODINissa sijoitamme yhtiöihin, joilla on osaava johto, hyvin sujuva liiketoiminta ja vahva markkina-asema, kun markkinoilla on sellaisia yhtiöitä tarjolla houkuttelevaan hintaan.
Sijoitusfilosofiamme on yksinkertainen. Meidän on olennaisen tärkeää pysyä kurinalaisena oman filosofiamme suhteen silloinkin, kun emme ole pääomamarkkinoilla vallitsevien muotitrendien mukaan kovin ”cooleja”.
Mielestämme meiltä löytyy tuo tarvittava kurinalaisuus.