“Low fat” – “No sugar”

Koska viimeksi ostit "tavallisen" punaisen Coca-Colan? Podetko huonoa omatuntoa syödessäsi McDonald’sin hampurilaista? Seuraamme ODINilla näitä kulutuskäyttäytymisen trendejä ahkerasti.

Et ole yksin muuttamassa kulutulustottumuksiasi. Kyse on globaalista trendistä. Suuret ruoka- ja juomavalmistajat vastaavat kasvavaan kysyntään lanseeraamalla terveellisempiä tuotevaihtoehtoja. Irlantilainen Kerry Group, yksi ODIN Globalin sijoituksista, kuuluu niihin yhtiöihin, jotka tienaavat hyvin terveystrendistä.

Asennemuutos
Olemme viime vuosina todistaneet selkeän muutoksen länsimaisissa kulutustottumuksissa. Vaadimme huomattavasti enemmän käyttämiltämme ruoka- ja juomatuotteilta, ja haluamme tietää mitä ne sisältävät. Yhä useammat suhtautuvat vakavammin sokeripitoisten juomien ja rasvaisten ruokien terveysvaikutuksiin. Terveystrendi on nyt vasta alkutekijöissä ja tulemme näkemään huomattavaa kasvua alalla lähivuosina.

Elintarviketeollisuuden tuotelanseerauksissa trendi näkyy jo selkeästi. ”Vähärasvainen”, ”lisäaineeton”, ”luonnollinen” ja ”sokeriton” ovat yleisiä iskulauseita tuotepakkauksissa tänä päivä. Kokonaiset kahdeksan tuotetta kymmenestä menevät tähän kategoriaan Unileverillä ja Nestelellä.

Kiertokävelyllä Kerryn innovaatiokeskuksessa
Osallistuimme sijoituspäiville Kerryn uudessa innovaatiokeskuksessa Naasissa, Dublinin kupeessa, ja saimme hyvän perehdytyksen niihin vaatimuksiin, joita elintarviketeollisuudelle nykyään asetetaan.

Kerry Groupilla on maailman laajin tuotevalikoima omalla alallaan.

Kerry Groupilla on maailman laajin tuotevalikoima omalla alallaan.

Ruoka- ja juomatuotteet huipputeknologiaa
Monet valitsevat tänä päivänä vähäsokerisen virvoitusjuoman, esimerkiksi Coca-Cola Lifen, joka sisältää sokerin sijasta steviaa. Kuluttajien uudet tottumukset pakottavat vanhat toimijat ”muotoilemaan uudelleen” tuotteitaan ja viemään niitä terveellisempään suuntaan. Yllättävää on kuitenkin se, että monet globaalit elintarvikealan toimijat eivät tee muokkauksia tuotteisiin itse vaan toimijat, jotka ovat erikoistuneet perinteisten ruoka- ja juomatuotteiden uudelleen muotoiluun, tekevät työn. Coca-Cola Life on yksi esimerkki tällaisesta yhteistyöstä. Ainesosayritykset toimittavat omat tuoteratkaisunsa ja kemian osaamisensa elintarviketeollisuudelle.

coca-cola-lite

Olemassa olevan reseptin muuttaminen, ilman että maku siitä kärsisi, ei ole helppo tehtävä. Monet Kerryn asiakkaista ovat juuri tästä syystä riippuvaisia yhtiön osaamisesta. Kerry tekee tiivistä yhteistyötä myös McDonald’sin kaltaisten jättien kanssa, joilla on suuri tarve kehittää terveellisempiä vaihtoehtoja ruokalistoilleen. Esimerkiksi pikaravintoloiden smoothiet on kehitetty yhteistyössä Kerryn kanssa. Myös osa Starbucksin kahvivaihtoehdoista on Kerryn käsialaa.

Hyvää tuottoa tarjolla Haluamme pitää yhtiön salkussamme sillä tulosnäkymät ovat loistavat, pääoman kasvu on vakaalla tasolla ja tuloskasvu hyvin ennakoitavissa. Osake ei ole yhtä houkuttelevasti hinnoiteltu kuin aiemmin, mutta mikäli analyysimme pitävät paikkansa on tuloskasvu seuraavat viisi vuotta 50 ja 60 % paikkeilla. Tämä on varsin konservatiivinen luku, varsinkin jos Kerry tekee yritysostoja lähitulevaisuudessa. Tase on myös vahvempi kuin koskaan.

Kerry-graf

Emme yllättysi jos yhtiö tarjoaisi 60-70 % tuoton seuraavan viiden vuoden aikana, osingot mukaan lukien. Mielestämme tämä luku oikeuttaa pitämään yhtiön yhtenä ODIN Globalin suurimiista positioista.

Kirjoittanut

Vanhempi salkunhoitaja
Oddbjørn Dybvad on Norjan kauppakorkeakoulusta valmistunut ekonomi. Hän on työskennellyt aikaisemmin rahastoanalyytikkona.

Tilaa ODINin uutiskirje

Pysy ajan tasalla rahastojesi kehityksestä ja siitä, miten pyrimme tarjoamaan sinulle parhaan mahdollisen tuoton sijoittamalla. Lisäksi saat hyödyllisiä säästämisvinkkejä matkan varrella.