Merikuljetukset on syklinen ala, johon vaikuttavat alusten saatavuus ja rahtien kysyntä. Kun kaupankäynti maailmassa lisääntyy, myös kuljetusmarkkinat vilkastuvat. Maailmantalouden kasvu on keskeinen merikuljetussektorin kannalta.
Merikuljetusmarkkinat jakaantuvat kolmeen sektoriin, joiden kysyntä-tarjonta tilanne voi poiketa toisistaan. Irtolastitavarakuljetuksilla tarkoitetaan kuivien lastien kuten rautamalmin, hiilen ja viljan kuljetusta. Säiliöaluksilla kuljetetaan öljyjalostustuotteita, raakaöljyä ja kemikaaleja. Kolmas sektori on konttikuljetukset.
Aasian maat, etenkin Kiina ovat suurimpia öljytuotteiden maahantuojia. Kiina on kasvanut voimakkaasti vuodesta 2002 lähtien, mikä nosti merikuljetukset uusiin ulottuvuuksiin ja kasvatti eri toimijoiden tuloja merkittävästi. Tämä johti uusien alustilausten huomattavaan kasvuun. Monet näistä aluksista toimitettiin vuosien 2008–2009 finanssikriisin aikana kysynnän samalla supistuessa. Tämä synnytti ylitarjontaa aluksista ja sysäsi rahtihinnat voimakkaaseen laskuun.
”Merikuljetusala on toipunut finanssikriisin jälkeen. Viime vuodet ovat olleet jo jonkin verran parempia. Raaka-aineiden alhaiset hinnat painavat kuitenkin edelleen rahtihintoja. Kiinan kasvuun ja kasvun kestävyyteen liittyy yhä suurempia epävarmuustekijöitä, mikä myös vaikuttaa markkinoihin. Uskomme vuodesta 2015 tulevan aiempia paremman ja raaka-aineiden hintojen lähtevän nousuun. Lisäksi USA:n öljyntuotannon kehitys on myönteinen asia, koska se muuttaa kuljetustarpeita,” Lars Mohagen toteaa.
Lars Mohagen, ODIN Maritim -rahaston salkunhoitaja, kertoo kuljetuskartan muuttuneen lyhyen ajan kuluessa: ”Pohjois-Amerikan ”shale oil -buumi” eli liuskekiven ja liuskeöljyn tuotannon kehittäminen on johtanut USA:n öljytuotannon huomattavaan kasvuun. Aiemmin USA toi maahan suuria määriä raakaöljyä, mutta nyt tuonti on supistunut ja tämä öljy joudutaan kuljettamaan kauemmaksi. Myös kaasuntuotanto on kasvanut merkittävästi. USA on kaasun suhteen omavarainen, ja se vie maasta yhä enemmän jalostettuja öljytuotteita.”
ODIN Maritim on toimialarahasto, joka sijoittaa ainoastaan merikuljetusyhtiöiden osakkeisiin. Rahaston näkökulma on maailmanlaajuinen, mutta painopiste on ennen kaikkea amerikkalaisissa ja eurooppalaisissa varustamoissa. Rahaston riskiprofiili on korkeampi ja sen mandaatti laajempi kuin muilla osakerahastoilla, mikä antaa lisämaustetta hajautettuun salkkuun.