Vimpelcom, josta Telenor omistaa 33 prosenttia, on matkaviestintätoimiluvan ostamiseen liittyvän korruptiotutkimuksen kohteena Uzbekistanissa. Klassekampen-lehden tietojen mukaan Vimpelcom on maksanut 25 miljoonaa dollaria presidentin tyttären hallitsemalle yhtiölle. Tämä asia on yhtiölle poikkeuksellisen kiusallinen, koska useat Telenorin johdon edustajat ovat olleet tai ovat tälläkin hetkellä Vimpelcomin hallituksen jäseniä. Telenorin huomattavana omistajana (ODIN omistaa yhteensä 4,7 miljoonaa osaketta) olemme huolestuneita Vimpelcomiin kohdistetuista syytöksistä. Vaikka Telenorin arvostelijoita on jonoksi asti, haluamme ennen päätelmien tekemistä odottaa tutkimuksen valmistumista. Telenorilla on nollatoleranssi lahjusten ottamista kohtaan, ja odotamme yhtiön noudattavan tätä periaatetta.
Aasia lähietäisyydeltä
ODIN vieraili viime viikolla Thaimaassa, Bangladeshissa ja Myanmarissa sijaitsevissa Telenorin toimipisteissä yhdessä yhtiön useiden sijoittajien ja analyytikkojen kanssa. Matkan tarkoituksena oli tutustua aiempaa paremmin yhtiöön ja sen tapaan harjoittaa liiketoimintaa kehittyvillä markkinoilla. Telenor on investoinut Pakistaniin, Intiaan, Bangladeshiin, Malesiaan, Thaimaahan ja Myanmariin. Meklarien mukaan Aasian liiketoiminnan arvo on lähes 40 prosenttia Telenorin koko arvosta ja lähes yhtä suuri kuin pohjoismaiden liiketoiminnan arvo.
Telenor omistaa Thaimaassa 65 prosenttia pörssiyhtiöstä nimeltään dtac. Kyseinen yhtiö on maan toiseksi suurin matkaviestintäoperaattori, jonka markkinaosuus on Thaimaassa vajaat 30 prosenttia. Maan talouskasvu on supistunut poliittisen epävakauden ja sotilaskaappauksen seurauksena. Hintapaine ja kahden muun kilpailijan taholta tulevan kilpailun lisääntyminen ovat saanet aikaan sen, että yhtiön tulos on jäänyt alun perin oletettua heikommaksi. Telenor Asian johtaja Sigve Brekke on siirtynyt joksikin aikaa dtac:n toimitusjohtajaksi tarkoituksenaan parantaa yhtiön kannattavuutta. Vaikka Thaimaassa koetaan nyt lyhyen aikavälin haasteita, markkinat ovat voimakkaassa kasvussa, ja arvioimme hintakurin kasvattavan vähitellen yhtiön tuottoja.
Telenorilla on ollut liiketoimintaa Bangladeshissa vuodesta 1996 lähtien, ja se omistaa 56 prosenttia pörssinoteeratusta televiestintäyhtiöstä nimeltään GrameenPhone. Bangladeshissa on noin 165 miljoonaa asukasta, joista noin 45 prosentilla on matkapuhelinliittymä. Maan bruttokansantuotteen kasvu on yli 6 prosenttia, inflaatio on pysynyt vakaana ja valuutta on vahva. GrameenPhone on markkinoiden suurin toimija, ja sen käyttökate on 54 prosenttia. Bangladeshin markkinat ovat miltei kaksinkertaistuneet neljässä vuodessa, ja myös tulevan kasvun odotetaan olevan voimakasta sekä matkapuhelinten käyttäjien määrän nousun mutta myös datan lisääntyneen käytön ansiosta.
GrameenPhonen johto selvitti meille, kuinka tärkeää kestävä kehitys on yhtiölle. Yhtiön johto esitteli muun muassa GrameenPhonen käynnistämän “Online Education” -ohjelman, jonka puitteissa eri puolilla maata sijaitseville pienille kylille tarjotaan opettajan johdolla tapahtuvaa opetusta videon välityksellä.
Myanmarissa, entisessä Burmassa, on 60 miljoonaa asukasta. Suuri osa väestöstä on ilman sähköä, ja infrastruktuurin rakentamisen tarve on huutava. Tämä on yksi maailman harvoista televiestinnän niin kutsutuista «Greenfield»-markkinoista. Telenor teki tämän vuoden helmikuussa tarjouksen saadakseen toimiluvan matkapuhelintoiminnan harjoittamiseen Myanmarissa, ja yhtiö myös sai sen. Vain seitsemän kuukautta tämän jälkeen Telenor oli valmis tuomaan mobiilipalvelut Myanmarin asukkaiden ulottuville. Mobiilipalvelujen tarjoaminen on Myanmarissa olennaisen tärkeää maan demokratiapyrkimysten toteuttamisen kannalta. Internetin käytön lisääntymisen myötä Myanmarin asukkaille tarjoutuu mahdollisuus saada totuudenmukaista ja oikeaa tietoa. Telenor on ottanut varta vasten palvelukseensa henkilön, joka vastaa kestävästä kehityksestä Myanmarissa. Lahjusten otto ja lapsityövoiman käyttö ovat tässä maassa arkipäivää, ja Telenor pyrkii aktiivisesti tekemään työtä tämäntyyppisten epäkohtien poistamiseksi sekä sisäisesti että ulkoisesti.
Olemme vaikuttuneita
Käyntimme kuudessa Aasian maassa, joissa Telenorilla on liiketoimintaa, antoi meille vaikutelman, että Telenor harjoittaa liiketoimintaa asiantuntevalla ja vastuullisella tavalla. Tapasimme Telenorin työntekijöitä, jotka olivat ylpeitä työnantajastaan ja jotka puhuivat yhteisestä yrityskulttuurista. Saimme selkeän käsityksen yhtiössä harjoitettavasta myyntityöstä, joka perustuu siihen, että alueen jokainen paikallinen yksikkö vastaa sekä myynnistä että kapasiteetin hyödyntämisestä (cluster-strategia). Kaikkein tärkeintä lienee kuitenkin se, että saamamme vaikutelman mukaan Telenor soveltaa kestävään kehitykseen perustuvaa liiketoimintastrategiaa, jonka puitteissa yhtiö pyrkii aktiivisesti poistamaan korruptiota, ehkäisemään lapsityövoiman käyttöä, parantamaan työolosuhteita ja elinolosuhteita sekä edistämään hyvinvointia. Tämä ei ole saanut osakseen ansaittua huomiota, mikä johtuu suurelta osin Vimpelcom-jutusta.