Etsimme uusia sijoituskohteita ODIN Emerging Markets -rahastoon

Vierailimme Kaakkois-Aasiassa viime viikolla etsiessämme uusia sijoituskohteita ODIN Emerging Markets -rahastoon, ja vierailukohteitamme olivat muun muassa Malesian suurin kondomien valmistaja, Indonesian johtava nuudelien valmistaja ja Thaimaan markkinajohtaja kylpyhuonelaatoissa. Olemme seuranneet näitä yrityksiä pitkään, nyt halusimme tutustua vähän tarkemmin useisiin sijoituskohde-ehdokkaisiin.

Thaimaa, Indonesia ja Malesia ovat kolme markkina-aluetta, joille on tyypillistä voimakkaasti kasvava keskiluokka. Vakailla kulutustavarayhtiöillä on hyvä tulevaisuus näillä markkinoilla.

ODIN Emerging Markets -rahastolla on useita sijoituksia näillä kolmella markkina-alueella, ja matka antoi meille entistä paremman näkemyksen niistä. Samalla saimme ideoita työn alla olevia asioita varten.

Miksi vakaita kulutustuotteita?

Kävimme elintarvike- ja juomateollisuuden yrityksissä, joilla on vahvoja merkkituotteita. Niitä ei ole helppo kopioida. Nämä yritykset tarjoavat hyvää tuottoa sijoitetulle pääomalle, ja ne pystyvät sijoittamaan uutta pääomaa tuottavasti. Kaikista tärkeintä on, että ne pystyvät pitämään kiinni pääoman tuotosta. Yrityksillä on hyvä arvonluontikyky ja ne ovat hyviä ehdokkaita rahastoon.

Thaimaa

Tällä hetkellä meillä on vain yksi sijoituskohde Thaimaassa: elintarvikkeiden valmistaja ja jakelija Premier Marketing. Kävimme Thaimaassa tarkoituksena löytää uusia sijoituksia rahastoon.

Thaimaassa on muutakin houkuttelevaa kuin vitivalkeat hiekkarannat. Maa on tunnettu Aasiassa myös yksityisistä sairaanhoitopalveluista, jotka vuosittain houkuttelevat potilaita läheltä ja kaukaa. Pörssilistatut sairaalat, joissa vierailimme, ovat vaikuttavia kaikin tavoin. Valitettavasti sairaalaosakkeiden hintalappu on liian kova meidän makuumme. Seuraamme sairaalapuolen kehitystä jatkossa ja odottelemme houkuttelevampaa hintatasoa.

Toinen yritys, jossa vierailimme Thaimaassa, oli paikallinen K-Rauta, Home Product Center. Home Product Center on Thaimaan suurin rauta- ja erikoskaupan toimialalla toimiva yhtiö. Sillä on 77 myymälää. Ne palvelevat 67 miljoonaa ihmistä.

Thaimaassa tapasimme myös farkkuvalmistajan ”Mc”. Sen johdossa on nainen, joka nauttii onnistumisestaan ja joka omistaa itse 45 % osakkeista. ”Mc” kilpailee tunnettujen farkkumerkkien kuten Lee, Wrangler ja Levis kanssa, mutta hintataso on alhaisempi. Kasvu on hyvällä mallilla ja pääoman tuotto hyvä. Kotiläksynämme on selvittää tarkemmin yrityksen hinnoittelua.

Indonesia

Indonesian väestö on 256 miljoonaa, ja maa on ehdottomasti suurin kulutustuotteiden markkina-alue Kaakkois-Aasiassa. Monet puhuvat Indonesian äskettäin valitusta presidentistä Joko Widodosta Indonesian vastineena Barak Obamalle. Liike-elämätaustansa ansiosta hän eroaa kaikin tavoin aiemmista presidenteistä, joilla on ollut sotilaallinen tausta. Lahjonnan torjunta on toimenpidelistan kärkipäässä ja vie taloutta oikeaan suuntaan. Indonesiassa tapasimme useita vakaita kulutusyrityksiä, joita tulemme analysoimaan vielä tarkemmin.

Hauska ilmiö, johon törmäsimme Jakartan katukuvassa, oli Go-Jeks -taksien yleisyys – Indonesian vastine Uberille. Älypuhelimella voi vaivattomasti tilata mopokyydin lukemattomilta vihreätakkisilta Jek-kuskeilta. He kuljettavat myös pakettejasi, suorittavat ruokaostoksia, pesevät asuntosi ja antavat jopa hierontaa kiireisen arkipäivän keskellä Jakartassa. Ei ollenkaan kummallista, että taksiautoilijat lakkoilevat Indonesiassa.

Malesia

Malesia on päässyt hyvinvointipolulla korkeammalle kuin kaksi ensin mainittua taloutta. Talouden kehitys on kerta kaikkiaan hämmästyttävää. Malesia muistuttaa yhä enemmän Singaporea kehittyneen infrastruktuurinsa ja hyvin toimivan taloutensa ansiosta. Tällä hetkellä sijoitamme kahteen yritykseen Malesiassa.

Carlsberg Malaysia on tanskalaisen Carlsbergin tytäryhtiö, ja Malesiassa Carlsberg on tehnyt hyvää tulosta. Kuten monet olutmarkkinat maailmalla Carlsberg Malaysia toimii duopoli-tilanteessa. Yhdessä kilpailijan Guinness Anchorin kanssa Carlsbergilla on 98 prosentin markkinaosuus Malesiassa. Yritys kasvaa kannattavasti ja matkan varrella saatu tuotto on houkuttelevat 6 %.

Toinen sijoituskohteemme Malesiassa on maailman kannattavin kertakäyttökäsineiden valmistaja Hartalega, jolla on useita yhteneviä piirteitä edellä mainittujen kulutusyhtiöiden kanssa. Sijoitus on ollut meillä jo kauan, ja yritys osaa asiansa valmistuksen suhteen. Vierailimme heidän upouudessa tehtaassaan Kuala Lumpurin ulkopuolella. Kun tehdas on täysin valmis, tuotanto yltää on 28 miljardiin kertakäyttökäsinettä vuodessa. Kysyntä on voimakasta johtuen hygieniatietoisuuden lisääntymisestä. Asiakaskunta on laaja ja kattaa pikaruokaketjuja sekä amerikkalaisia ja eurooppalaisia sairaaloita. Esimerkiksi Kiinassa ja Intiassa on vasta alettu käyttämään kertakäyttökäsineitä. Kehittyvillä markkinoilla kertakäyttökäsineiden kysyntä kasvaa vahvasti. Yrityksen oman pääoman tuottoprosentti on lähellä 20 prosenttia.

Malesian kumin tuotanto tarjoaa luonnostaan kilpailuetua, ja maa onkin maailman kärkimaita useilla kumiin liittyvillä aloilla. Hartalegan lisäksi tapasimme myös maailman suurimman kondomin valmistajan.

Ketkä ovat sijoituskumppaneitamme?

Kehittyvillä markkinoilla on erityisen tärkeää tietää, ketkä ovat tarkastelemiemme yritysten pääosakkaita ja millaiset motiivit heillä on.

Yrityksen hyvä hallinnointitapa, corporate governance, ei ole yhtä tärkeä näillä markkinoilla kuin läntisissä maissa. Meidän mielestämme on erittäin tärkeää tietää, ketkä ovat sijoituskumppaneitamme. Monet perheyritykset ovat listautuneet pörssiin. Voi olla monella tapaa hyvä sijoittaa yhdessä näiden perheiden kanssa, mutta haluamme varmistuksen siitä, että yritys kohtelee kanssaosakkaita hyvin. Emme yksinkertaisesti sijoita heikon omistajaohjauksen yrityksiin.

Yrityksen ohjauksen seuraaminen ei tietenkään ole helppoa etäältä käsin. Meillä on paikallisia kontakteja, ja matkustamme paikan päälle tarkistamaan paikalliset näkemykset yrityksen johdosta ja hyvästä hallinnoinnista.   Pikku hiljaa yritys saa sen maineen, jonka se ansaitsee näissä asioissa. Maksamme mielellämme paremman hinnan varmistaaksemme hyvän hallinnon.

Rahasto hyvissä asemissa

Kulutusmarkkinoiden kasvua Thaimaassa, Indonesiassa ja Malesiassa lähivuosina ei juuri tarvitse epäillä. Rahastoon kuuluvat yritykset ansaitsevat hyvin tästä kehityksestä. Haluamme kasvattaa sijoituksia, ja käytämme enemmän aikaa jatkossa yrityksiin, joissa vierailimme.

Kirjoittanut

Vanhempi salkunhoitaja
Oddbjørn Dybvad on Norjan kauppakorkeakoulusta valmistunut ekonomi. Hän on työskennellyt aikaisemmin rahastoanalyytikkona.

Tilaa ODINin uutiskirje

Pysy ajan tasalla rahastojesi kehityksestä ja siitä, miten pyrimme tarjoamaan sinulle parhaan mahdollisen tuoton sijoittamalla. Lisäksi saat hyödyllisiä säästämisvinkkejä matkan varrella.